Capsune

Tot ce trebuie să știi despre căpșune

Căpșunele proaspete sunt unele dintre cele mai sănătoase și iubite fructe de pe planetă. Au o culoare roșie intens, o textură zemoasă, o aromă dulce și un miros caracteristic. În plus, se află în topul primelor 10 cele mai bogate în antioxidanți fructe și legume de pretutindeni.   

Ce sunt căpșunele

Căpșunile au fost plantate pentru prima dată în secolul 18 și sunt originare din Europa. Ele au apărut ca un hibrid între specii de fructe de pădure sălbatice din America de Nord și Chile

O căpșună este formată din:

  • semințe: acestea se află la exteriorul fructului, în număr de aproximativ 200;
  • pulpa fructului: conține majoritatea nutrienților, este aromată și cărnoasă.

 

Valori nutriționale

Potrivit Departamentului de Agricultură al Statelor Unile (USDA) o cană de căpșune întregi are aproximativ 144 g. Aceasta are 46 kcal și conține 0,43 g de grăsimi, 0,96 g de proteină și 11,06 g de carbohidrați, dintre care 2,9 g de fibre.

În ceea ce privește conținutul de vitamine și minerale, o cană de căpșune are, în medie, 220 mg de potasiu, 23 mg de calciu, 0,59 mg de fier, 35 mg de fosfor și 19 mg de magneziu. Conține, de asemenea, 0,2 mg de zinc si 1 mg de sodiu. Are 84,7 mg de vitamina C, 0,035 mg din vitamina B1, 0,032 mg de vitamina B2, 0,556 mg de vitamina B3, 0,068 mg de vitamina B6 și 0,42 mg de vitamina E.  De asemenea, are 1 μg vitamina A și 3,2 μg de vitamina K.

Necesarul tău zilnic din fiecare element nutrițional, îl poți afla citind articolele noastre despre vitamine și minerale.

În plus, în această poză poți vedea valorile nutriționale pentru 100 g căpșune.

Capsune

 

Beneficiile pentru sănătate ale căpșunelor

Protejează împotriva cancerului la sân

Un studiu a demonstrat recent că fructele de pădure, împreună cu căpșunele conțin compuși chimici care protejează celulele împotriva cancerului la sân. De asemenea, alt studiu a arătat faptul că un flavonoid numit fisetină care se găsește în căpșune, provoacă distrugerea celulelor canceroase fără să afecteze celulele normale.

Asigură o imunitate puternică

O porție de căpșune (o cană) oferă peste 100% din necesarul zilnic de vitamina C! Acest lucru duce la întărirea sistemului imunitar și protecția împotriva radicalilor liberi și stresului oxidativ.  De asemenea, căpșunele sunt o sursă excelentă de antocianine, elagitanine, flavanoide, terpenoide și acizi fenolici, toți fitonutrienți care protejează împotriva procesului de oxidare la nivel celular.

Sunt benefice în procesul de slăbire

Pe lângă faptul că sunt relativ scăzute în calorii – consumate cu măsură – căpșunele conțin fibre care oferă senzație de sațietate. Astfel, dacă ești angrenat într-un proces de scădere în greutate, căpșunele pot constitui o excelentă gustare între mese. Mai mult decât atât, compusul numit antocianină care îi conferă căpșunei culoarea roșie stimulează arderea grăsimilor depuse în organism!

Contribuie la a avea o inimă sănătoasă

Alt beneficiu al flavonoidelor din căpșune este faptul că ele scad riscul de apariție al bolilor cardiovasculare. Conform unui studiu realizat de Universitatea Harvard, riscul unui atac de cord scade cu aproximativ 32%. De asemenea, polifenolii, precum și potasiul, reduc presiunea arterială.  

Îmbunătățesc aspectul pielii, al părului și al unghilor

Datorită biotinei, care se găsește în abundență în căpșune, persoanele care consumă aceste fructe în mod regulat au un păr mai puternic și unghii care nu se rup ușor. De asemenea, acidul elagic protejează fibrele elastice din piele, menținând astfel un aspect ferm și tonifiat al acesteia.

Întăresc sistemul osos

Căpșunele sunt bogate în potasiu, magneziu și vitamina K, toate trei fiind importante pentru a avea un sistem osos puternic. Consumate împreună, acțiunea lor se multiplică.

Mențin un indice glicemic scăzut

Căpșunele au un indice glicemic mai mic decât majoritatea fructelor – 40. Totodată, sunt bogate în fibre, ajutând astfel la reglarea nivelului de zahăr din sânge.

 

Știai că…?

  • Există două forme de plural acceptate pentru ,,căpșună”? Căpșunele se referă la fructe, iar căpșunile la plante.
  • Căpșunele sunt singurele fructe care au semințele la exterior? Într-o căpșună sunt în medie 200 de semințe.
  • Pentru a simți cel mai bine aroma căpșunelor se recomandă să le consumi la temperatura camerei?
  • În Belgia există un muzeu dedicat în întregime căpșunelor? Acesta se află în regiunea Namur, iar de la magazinul de suveniruri poți cumpăra aproape orice de bază de căpșune, de la gem la bere.

 

Pe scurt:

  • Căpșunele se numără printre alimentele cele mai bogate în antioxidanți la nivel mondial. Sunt o sursă excelentă de vitamina C și potasiu.
  • Căpșunele au beneficii asupra sănătății sistemului cardiovascular și controlează cu succes nivelul de zahăr din sânge. De asemenea, joacă un rol important în protecția împotriva cancerului și întărirea sistemului osos.
  • Sunt ideale ca și gustări între mese, deoarece au puține calorii și oferă senzație de sațietate, datorită conținutului ridicat de fibre.

 

Dacă acest articol ți se pare folositor, nu uita să îl împărtășești cu prietenii tăi!

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s