Vitamina D

Vitamina D

Cunoscută și sub denumirea de ,,vitamina soarelui”, vitamina D este produsă de organismul nostru atunci când suntem expuși la lumina de afară. De asemenea, joacă un rol important în  menținerea unui sistem osos sănătos.

Definire

Vitamina D se prezintă sub două forme chimice distincte:

  • Vitamina D3 sau coleocalciferol, care se produce într-un mod natural în om şi în animale, în special în peşti şi se înmagazinează în ficat. Sub influenţa radiaţiilor solare se sintetizează în stratul de bază al pielii.
  • Vitamina D2 sau ergocalciferol care se obţine artificial în laborator şi care se utilizează pentru a îmbogăţi alimentele în vitamina D, precum şi la prepararea medicamentelor.

Cea mai mare parte din vitamina D care circulă în sânge provine de la ceea ce se sintetizează în propria noastră piele.Vitamina D este o vitamină liposolubilă, adică solubilă în grăsimi. Ea este stocată în ficat și în țesutul nostru adipos, spre deosebire de vitaminele hidrosolubile care trebuie înlocuite zilnic.

Rolul ei

Vitamina D îndeplinește următoarele funcţiuni:

  • facilitează absorbţia calciului și a fosforului în intestin şi depozitarea lor în oase. Lipsa de vitamina D este de regulă asociată cu oase slabe și cu un risc crescut de producere a fracturilor osoase;
  • este un ajutor de nădejde în prevenirea şi tratarea multor forme de cancer;
  • joacă un rol esenţial în dezvoltarea şi funcţionarea cerebrală;
  • întărește sistemul imunitar;
  • reduce inflamaţiile;

Surse de vitamina D

Organismul uman poate produce o cantitate suficientă de vitamina D dacă o suprafață mare din piele este expusă în mod regulat la soare. Cu toate acestea, multe persoane nu petrec destul timp afară sau au pielea acoperită, ceea ce înseamnă că necesarul de vitamina D trebuie completat din alimentație.

Ficatul peştilor este sursa cea mai abundentă de vitamina D. De asemenea carnea de peşte, laptele, ouăle si untul o conţin în cantităţi mari.

Doza zilnică recomandată (DZR)

Doza zilnică recomandată de vitamina D este de 15 μg la adulţi, 15 μg la  copii, 20 μg la persoane peste 70 de ani, 15 μg la gravide şi femei în perioada de lactaţie.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s